Maria Bäckström...

Vin vin vin.

Kategori: Jobb.

Dåså. Äntligen hemma i Brändströmsgatans trygga famn. Hastigt och lustigt fick jag erbjudande igår, om att åka på en vinutbildning i Sthlm. Eller vinkonässörutbildning kanske jag ska säga.
Anyhow. Efter mycket om och men (med det menar jag det vanliga Bäckströmskrånlget: kliver upp för sent, borstar tänderna samtidigt som man böjer ögonfransarna, sätter på sig omaka strumpor, halvvägs ner i trapphuset inser man att telefon och pengar ligger kvar i den andra jackan, får springa tillbaka och hämta, ramlar o.s.v.) satt jag mig på ett tidigt tåg mot huvudstaden, för att möta upp 12 andra nyfikna (läs törstiga) på Chris Wines huvudkontor i Solna.
Chris Wines är alltså en agent/importör/kontakt för en rad olika vingårdar runt om i världen. Ett par viner som man säkert har sett på systembolaget är Santa Carolina, Isabelo, Cheateu de Seguin, och även Lanson. 

                             

                          
Chris Wine har även sprit i sitt sortiment, här är ett par kändisa:


              


Josephine Edelskog, en mycket imponerande kvinna, höll i utbildningen. Hon var mycket proffsig, och höll ett raskt tempo genom utbildningsdagen vilket gjorde att det aldrig hann bli långdraget och segt.

-Vi gick igenom dom vanligaste druvorna; Cabernet Sauvignon, Merlot, Shiraz (Syrah som den kallas i vissa länder), Pinot Noir, Sauvignon Blanc, Chardonnay, och slutligen min favorit; Riesling.
-Vi provade några viner och gick igenom provningstekniker.
-Provade viner med melon, citron, och ost till.
-Pratade om "smakbryggor" d.v.s. hur vissa saker som till exempel salt kan framhäva, lyfta upp andra smaker i en maträtt.
-Gick igenom defekta viner, vilka defekter de kan få (vinsten, kork), hur man ska förvara dom, och hur man dektanterar. 

Dagen har varit fullsmetad av information, så nu är jag helt slut i kolan.

Imorgon ska jag och JennyPenny till Erikshjälpen, jag har ett litet projekt på gång här hemma så jag behöver dit och titta på lite grejjer, samt att jag ska hjälpa Jenny hitta på kökmöbler och lite annat smått och gott.


Ögonen svider, så nu äre sovdags. Pyss!!! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: