Maria Bäckström...

Den som inte tar bort luddet ska dö.

Kategori: Jobb.

Pulsen har gått ner. Svettpärlorna har dunstat. Och jag andas lugnare. Jag är fortfarande lite rödsprängd i ögonen, men det lägger sig till imorgon. Jag har varken tränat eller pökat. Vad är då anledningen till detta hets-tillstånd?
Jag kom hem från jobbet idag, glad som aldrig förr, pigg som en lärka, hakuna mattata liksom. I hallen på golvet ligger en lapp som bajsade på mitt hurtiga humör. En sjukt ful, tattig, lapp med en enda kladdig, fjantig mening på: 

"Städa efter er i tvättstugan, tack"


Come ooooooon.
Lever den här lapp-skrivar-kulturen fortfarande? Jag trodde inte ens att jag skulle få uppleva den. Allting annat sker ju via nätet, twitter, facebook, och andra medier. Kan bli dyrt i längden för visso, att skicka in en Ipad med ett meddelande på, i brevinkastet hos någon så fort man hakar upp sig på ludd i torktumlarfiltret. Mattias och jag sänker medelåldern med drygt 15år i vårat hus. Känns det inte lite mera vuxet att ringa på vid lämpligt tillfälle och lägga en kommentar face-to-face istället? "Alltså det är viktigt att alla tar hand om tvätt stugan, kan inte ni lägga lite extra krut på städningen nästa gång ni tvättar?"...Sure. Mer än gärna. Absolut.

Nu hör det till saken att jag alltid. Läs ALLTID. Torkar av maskinerna ovanpå, sopar golvet, tömmer samtliga behållare och filter från ludd, kollar att det inte är tvättmedel kvar i facken på maskinerna, ser till att det ser sjyst ut innan jag drar liksom.

I trappuppgången sitter två lappar (ja, två!, båda m samma signatur) ang. boende högre upp i byggnaden som slänger fimpar ner på andras uteplatser.

"Till er som slänger fimpar ner på våran uteplats. SLUTA MED DET!!! Kom ner och plocka upp dom istället så att inte våra barn äter upp dom!!!

                       Andersson, Bottenvåningen".



Mata ungarna istället så slipper dom äta fimpar.

Kontentan av min bitterhet är jag tycker att det borde finnas smidigare, mer ödmjuka, mer vuxna sätt att uppmana varandra att hålla efter gemensamma utrymmen på. Istället för en spydig, knölig lapp från tvättstuge-polisen. Punkt.

Avslutar Torsdagskvällen med ett skönt citat från David Batras bok Den som inte tar bort luddet ska dö. Den här lappen satt på Åke Anderssons bil när han skulle hämta den på morgonen. Han hade ställt sig på sin grannes p-plats och fick bita i det sura äpplet.

"Till dig som ställt din bil på min parkeringsplats. Må lössen från 10 000 kameler hemsöka ditt könsorgan."

Kommentarer


Kommentera inlägget här: