Maria Bäckström...

Dagar som idag...

Kategori: Livet.

 
När det är som svårast att veta vad som är bäst. När tankarna viker ut och in på hjärnan. 
...och när livets alla vägskäl sliter som hårdast i tröjkragen, så finns han där. Storebror. Han ger blytunga råd, värda sin vikt i guld. När jag är som mest vilse i valen, är han livlinan jag ringer. Och när jag är ledsen, är det han som påminner mig om att bättre dagar är på väg. Storebror. Jag älskar dig.
 
Några gånger om året, dyker det upp dagar som idag. Man gräver. Man tillåter sig själv att gå igenom dom där smärtfulla minnesbilderna som aldrig gulnar eller fransar sig i kanterna. Fast att det gör ont. Man släpper på några tårar om det behövs för att lätta på trycket. 
September. En månad som har vart kritisk sen många år tillbaka. September bär många minnen med sig. Årsdag med mera. 
Ikväll brinner ljusen på Brändströmsgatan för en man som aldrig hann lika långt som oss. Han som vi håller vid liv med hjälp av ljusa minnen. Jag tittar på bilder och hör "Även en blomma" med Anni-Frid Lyngstad strömma ut ur högtalarna. Dagar som idag har minnena ett mörkare filter än vanligt och genomsyras av en riktigt dålig röd tråd. Dagar som idag minns jag tyvärr bara en storebror som aldrig hann bli 39. Eller ens 23. Grattis storebror. Jag älskar dig. 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: