Maria Bäckström...

OBS! - Bildbomb!!

Kategori: Allmänt

God afton kära läsare.
 
Kom precis hem från en helt, för oss, oplanerad middag på Norra Kopparslagargatan hos Anna & Gabbe mfl. Anna och Bob kikade förbi en sväng på eftermiddagen så att lillkillarna fick stöka runt lite. Hon berättade att Gabbe fick en hel kalkon när han fyllde 30, den stod i ugnen hemma hos dom och att vi var mer än välkomna på kvällsmiddag. Och herre-gud vilken kvällsmiddag! Mycket trendenligt, har jag givetvis fotograferat hela måltiden, och ska sedan beskriva den på ett sätt som gör att det låter som att jag kan mycket om mat, och sen säga hur myyyyyysiiiiiiit det var när vi åt. Mys-middag. Mys-kalkon.
 
 
Ska vi se. Det serverades alltså helstekt kalkon, som har stått i ugnen i X antal timmar. Till denna serverades ungsrostade rotsaker, färsk kronärtskocka med smörslungade gröna ärtor, en sås som jag glömde fråga vad det var - typ gräddsås - gudomligt god, fyllningen till själva kalkonen, (det logiska är att fyllningen är innuti kalkonen, jag vet....), och till sist men inte minst: den lenaste, krämigaste, mest släta sötpotatispurén. Som guld från matlagningshimlen. Dryck? En enklare Chateauneuf du pape från Domaine du vieux lazaret.
 
Tack än en gång Anna och Gabbe för inbjudan!
 
Matlagning leder oss in på nästa ämne: Kök. Det är snart ett år sen vi satt desperata och deprimerade i vardagsrummet och värmde ravioli på en kokplatta. Hade det nödvändigaste i en liten red bull-kyl på golvet. Trånade efter ett färdigt kök att få släppa matlagningslustarna fria i. I efterhand har man kommit på vad man gärna hade lagt lite extra krut på, vad man hade gjort annorlunda, och vad man är grymt tacksam för. Tänkte ge ett par tips, om det skulle råka vara någon som går i köksrenoveringstankar. Eller kanske jag ska kalla det för reflektioner.
 
-LÅT DET TA TID!!! Börja med att tänka efter vad vill ni ha för kök, vad vill ni har för stil, vad har ni för behov; ska ni baka med småkidsen, eller är det vuxenmiddagar deluxe? Titta i tidningar, kolla runt på nätet, läs mycket inredningsbloggar. Stressa inte. Det gjorde vi och jag ångrar det nu, för i efterhand har jag kommit på saker som vi hade kunnat gjort om vi inte hade haft så bråttomt med att få det klart. Integrerade vägguttag i väggen, nischer för kryddor i väggen o.s.v.

-Gör en klar och tydlig budget och HÅLL er till den! Annars finns risken att det skenar iväg och så blir det jättedyrt. Eller jättejättedyrt är en bättre beskrivning. Man kan spara in mycket pengar på att göra det man kan själv. Typ som att riva ner kakel, montera ner köksskåp o.s.v. Vi rev ut allt själv med lite hjälp från goda vänner. Kolla även om det finns nåt av värde i det gamla köket; de gamla vitvarorna kanske någon behöver i sommarstugan t.ex. Vi bytte våra mot snickerihjälp med dom nya väggarna i köket :)
 
-Vi valde att köpa ett IKEA-kök och är hittills jättenöjda med det valet. IKEA har ett helt suveränt planeringsverktyg på deras hemsida, och personalen på IKEA i Valbo var grymma! Av dom fick vi ovärderliga och praktiska tips gällande placering av diskho, diskmaskin o.s.v. Dock finns det ju en hel uppsjö av leverantörer och även här lär man höra sig för lite grann. Vi valde IKEA för att det var det mest lätttillgängliga och även billigaste. I en bostadsrätt där man planerar bo kvar i max 5 år är det rätt ovärt att slänga in ett marbodal.
 
-En väldigt liten detalj, som betyder såååå mycket. Golvet. Vad prioriterar man här? Klinker är lättstädat, men kallt och hårt att gå på, tappar man porslin så går det garanterat sönder. Trägolv/klickgolv är också fint, men inte så lättstädat, mycket spill-känsligt o.s.v. Jag och M var slående överens att vi ville ha schackrutigt golv, och hittade en vinylmatta i mellanklass från Forbo. Efter att ha levt med den i ett år skulle jag kunna tänka mig att ha matta i samtliga rum i lägenheten. Den är snygg, skön att gå och stå på, och mycket lättstädad!
 
-Aldrig renoverat förut? Förbered er på att ha byggdamm exakt överallt, ständig städning, diska i badrummet, en hel del utemat och ja ett rent helvete ärligt talat!
 
 
Har minst hundra grejjer till som jag skulle vilja säga men det blir tjatigt dä å. Bara en sak till:
-Sambo med en kock? Välj en diskmaskin som är bredare än 40cm ;)
 
 
Här börjar väggarna bli klara efter mycket om och men. Golvet är i samma färg och form som det kakel som satt typ överallt i köket innan jag började hacka med min lilla skruvmejsel.
 
 
Golvet är är äntligen inlagt! Här tänkte man typ. "Shit, det är snart färdigt!!!" Tänk om, tänk rätt.
Här inväntade vi lådfronterna. En tid som kändes som en evighet.
 
 
Köksbänksmontering.
 
Monsterkylskåpet från Möbelbutiken i Bollnäs är en av mina favoriter. Stort och fint, och så rymmer grönsakslådan exakt två plattor öl.
 
Här sågar min superduktiga bror ut för induktionshällen.
 
Ta-daaaah! Färdigt! Det ser inte riktigt ut så här idag. Idag är bänken överbelammrad med en massa vinägrar, oljor, skålar och byttor. Induktionshäll, varmluftsugn och diskmaskin från Möbelbutiken i Bollnäs.
 
 
 
Ska avsluta med ett par bilder som jag såg på en inredningsblogg igår. Så här skulle jag vilja att vårat kök att se ut när vi kommer hem, och det är dags för lite förändring ;)
 
 
 
Foto: Stadshem mäkleri lånade från den här otroligt inspirerande bloggen!
 
Hur fint!!!??
 
Tusen tusen tack återigen till min bror, Joakim som har hjälpt oss med typ allt från tips och råd, till montering och eldragning o.s.v o.s.v.!! Tack!
 
Sa jag förresten att vitvarorna är från Möbelbutiken i Bollnäs?
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: