Maria Bäckström...

61.

Kategori: Livet.

Fredagen den första mars. Känns skönt. Mars ringer synonymt med vår i min lilla knopp. Tyvärr är det allt annat än vår i Åre. Sist jag skrev var 21:a februari och var vi inne i en skön högtrycksvåg. Tempen låg på drygt 3+, solen höll sig framme, takdropp och ja-deh ja-deh. Framtills i tisdags. Då vaknade vädergudarna på fel sida och sen dess har det snöat och stormat konstant. Jag hade någon form av pepp-talk med min andra hälft igår där jag , mycket målande, beskrev att vi befinner oss i en skarv mellan två årstider nu och så fort man har kommit över den skarven så kommer våren rasa in när som helst. Antar att jag får hålla det samtalet i bakhuvudet ett par veckor till. 
 
Mattias har pratat en längre tid om att åka hem, lite som en halvlekspaus i säsongen, få andas, och knarka lite gävle-luft. Mattias jobbar nästan dubbelt så mycket som mig, så den här "ledigheten" på hela två dagar kommer mycket passande. Vi kommer att åka ner på tisdagmorgon, och hem igen på torsdagmorgon. Den enda planen vi har för hemmavistelsen är att inte göra nånting alls! :) 
 
Har ni vägarna förbi Åre så ska jag berätta om ett ställe som jag har förälskat mig i. Framtills dess hade jag aldrig vart in där, men av en slump, slank jag och Mattias in där i Söndags.
 
 
 
 
Åre Delikatess heter stället, och deras slogan lyder "Shop, Drink, Dine" och här kan man, precis som det låter, handla härliga delikatesser, ta en drink eller ett glas vin, eller om man så vill äta middag. Åre Delikatess har hyllmetrar med produkter från världens alla hörn. Du hittar pasta, oliver i olika inläggningar, kryddor, oljor, vinäger,  högkvalitativ choklad, kaffe, te, marmelader, ostar, och en rad olika charkdelikatesser bla. hemgjorda renkorvar, rensteksmousse och gravrökt älg - allt gjort på kockens egna recept. 
Kocken, som jag tyvärr inte minns namnet på, berättade med stolhet om tanken bakom Åre Delikatess, hur dom jobbar och hur dom väljer sina produkter. Medans han pratade, plockade han med varorna i kyldisken och sliter plöstligt upp en grå, dammig klump - Den här måste ni prova!!!, utbrister han och skär snabbt upp ett par tunna skivor av det som alltså var en italiensk lufttorkad skinka som heter Gota, och den här typen av skinka torkas i marken. Japp, man gräver ner den i marken och låter den torka ut där :) 
 
 
...och i ungefär samma sekund man stoppar den i munnen hamnar man i skink-himlen! För er som inte planerar att göra någon Jämtlandstripp så har Åre Delikatess har en webbshop också ---> http://aredelikatess.se 
 
Hua, tiden rusar, måste hoppa i jobb-paltorna nu! Hörz.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: