Maria Bäckström...

I do.

Kategori: Jobb.


Ja:ena är sagda. Tårarna har strömmat. Ringen är påträdd, fast den fastnade i Christers fickfoder först, hihi. Nåväl. Sagobröllopet, mellan min älskade storebror och hans nyblivna fru Jennifer Björk, gick av stapeln den 11 Juni. Alla vackra ögonblick från den helgen kommer ta lång tid att smälta. Vigseln ägde rum i Arbrå kyrka (Arbrå ligger ett par mil norr om Bollnäs, om jag inte har helt fel).
I kyrkan satt jag bredvid mamma eva och lyssnade när kyrkklockorna ringde in ceremonin. Plöstligt började kantorn spela ingångsmarschen, dörrarna slogs upp, och där stod dom. Min fina storebror, med sitt livs största kärlek vid sin sida. Efter vigseln ägnade vi oss åt sedvanlig riskastning, grattiskramar och fotografering, för att sedan bege oss mot festen som ägde rum i bedårande Växbo Kvarn.
Där bjöds det på tre rätters, och arbetsskadad som jag är, inspekterade jag maten mycket noggrant.
Förrätten hette "Lax på tre sätt." Jag äter ju inte fisk så jag fick Kyckling på tre sätt istället, en kycklingröra, en kryddad kycklingkorv, och sen var det nånting mer som också smakade kyckling, minns inte vad det var. Detta tillsammans med en krutong, och lite ruccola.
Men huvudrätten var ändå det som bekräftade ranken i White Guide. Jag tror att rätten kallades "Nötkött i kombination". Det var biff i kombination med långkokt högrev. Till detta serverades en rödvinssås smaksatt med mörk choklad, två små bitar getost, och potatisterinn smaksatt med citron. Jag dog. Mattias och jag bara tittade på varandra och skakade på huvudet. Krögaren Per Johansson kom ut i resturangen innan varje rätt och presenterade den.
Per talade på ett sätt som fick oss att förstå att han är otroligt stolt över sin organisation. Hans mat var liksom inte en massa krussiduller, utan clean, vällagad, kvalitetsmat.
Sist men inte minst: Bröllopstårtan. Tårtan bestod av vitchokladmousse, hallonmousse, täckt av vit marsipan, och dekorerad med bland annat färska rosor.
Festen innehöll allt vad en lyckad bröllopsfest ska innehålla; en hel del tal, god dryck/mat, dans och musik, världens vackraste väder, full-roliga släktningar, vickning, möten med en massa nya ansikten och med ansikten som man känner igen mycket väl men som man träffar allt för sällan.
Bröllopsvalsen dansades till den enda självklara: Vals i cement, med Peter Lemarc.
"Kom om du älskar
Jag gör vad du vill
Hör hur dom skrattar i rummet intill
Spela med i charaden vi lever uti
Tills vi hittat en utväg
En lämplig sorti

Fem mil till midnatt och mörkret har vänt
Så kom ta min hand
Dansa en vals i cement"

Åhh. Vackert.
Presentöppningen hölls dagen efter på hotellet där vi, och dom andra gästerna sov. Först åt vi en härlig brunch, och sen var det dags. Brudparet fick lite allt möjligt, pengar, presentkort, en helt makalös ljusstake från Kosta Boda + mycket mycket mer. Av mig och Mattias fick dom den här:
En liten presentkorg; Ett kort, ett fotografi, praliner från bästa Kahls, en liten Moët, yankee candles, en smartbox (ett presentkort på upplevelse, för dom som inte vet). Liljorna har jag köpt på Divas Boning och är nog dom mest naturtrogna blommorna jag har sett. Korgen slog jag in i cellofan, och knöt ihop med en rosa rosett, glömde ta kort på det såklart.
Jag skulle kunna skriva i oändlighet om den här helgen, men jag sätter punkt här och byter ämne.
Den omtalade renoveringen är i sitt mittstadie skulle jag vilja säga. Hallen är klar, och den är jag nöjd med. Sovrummet är typ klart. Jag ska snickra en egen sänggavel, och sen ska det sättas upp lite grejjer på väggarna som saknas. V-rummet är under work in progress, väntar på att målaren ska komma å tapetsera bara så äre klart sen (om jag inte ska slipa och måla golven...eller?).
Köket ser ut som ett ras. Punkt. Fick för mig häromdan att börja slita loss kakel. I samma veva gick dammsugaren sönder. Tackaaarrr. Nåväl, det lugnar ner sig med jobb i augusti så då kan jag börja tänka på att slutföra hela baletten, plus en del andra projekt.
Nu måste jag duscha, sen packa inför midsommar - Muskö/Öregrund väntar, och sen grilla med bästa Anna och Gabbe :)
Puss å kram! /M

Kommentarer


Kommentera inlägget här: