Maria Bäckström...

Bar 556

Kategori: Jobb.

Sitter och suger på ett gelehallon och funderar på att gå till tandläkaren nåt tag. Det var ju typ fem år sen. Jag slutade gå dit när det började kosta en tuss bara att kliva innanför tröskeln. Besöken var tätare för i tiden när man fick klistermärken och i tonåren även flourtabletter som man tyckte var jättehäftiga. För fem år sen var jag tjugo vilket innebär att 25-strecket närmar sig med stormsteg. Den 6:e januari är det 25år sen jag såg dagens ljus för första gången. Sedan dess har jag haft mycket hyss för mig. Som att jaga Emma Lundmark med sax på dagis, knycka spritskvättar ur samtliga flaskor i barskåpet (dessa förenades sen i en petflaska, halvfylld med cola), plankat på tåget, mörkat att mina cyklar har blivit stulna (för att sen bli avslöjad av storebror ;), användt Mamma Evas (Förlåt mamma!) strykbräda som bré-macka-bord på efterfesten, och så vidare och så vidare. Denna födelsedag firas i med skidåkning, afterskii, smörgåstårta, och avslutningsvis middag och cocktails med kollegor. Det är tydligen baluns på Bygget så man dammar väl av dansmackorna och knatar dit.

Människor har en tendens att ha ett speciellt tonläge när dom är på väg att berätta nånting som man absolut inte vill höra. Spänd, kort ton med en aning hispighet. Jag har hört den förr och den gör mig sjuk av oro. Jag hörde den ikväll. Min storebror ringde och berättade att en nära släkting hastigt har lämnat oss idag, den 4:e Januari.  Det är alltid lika svårt att sätta ord på känslorna man känner. En enorm tomhet fyllde mig. Ångest för att jag inte har skickat nåt brev då och då. Eller ringt. Eller hälsat på. Men också tacksamhet. Ett långt och förhoppningsvis mycket lyckligt liv har fört honom till där han är nu. Tack för att jag fick lära känna honom. Han med indianhatten på sned.

I eftermiddags när jag var och handlade gjorde jag något som jag sällan gör. Jag satte en bong på premier league matcherna ikväll. Och om ingen råkar peta in bollen i fel kasse, eller klantar sig på nåt annat sätt, så ser det ut som att jag är en röding rikare imorgon. Wiho.


Det går så himla fort ibland, sköt om er. Kram/Jag

Kommentarer


Kommentera inlägget här: