Maria Bäckström...

3:e december.

Kategori: Jobb.

Värdskapsutbildningen är klar. (Jag hade 94%rätt. M hade 82%. Viktigt)
Väskan är sprängfylld med en massa saker som jag hoppas att jag kommer ha användning av. Dock är jag övertygad om att jag kommer glömma nåt skitviktigt hemma. Typ telefonen eller mig själv. Well, anyway. Dom senaste två veckorna har varje ledig stund spenderats hos släkt och vänner för att hinna träffas en stund, eftersom att det kanske dröjer ett tag innan vi ses igen. I måndags var vi på två stycken två-rätters middagar på samma kväll. Drömde traumatiska drömmar om fläskfilé och marängswiss den natten.
När jag inte har intensiv-dejtat släkten eller hets-ätit, så har jag jobbat. Jag har varit på Furuviks brygga sen den 20:e november. Otroligt fin havskrog som ligger precis vid vattnet. Dom serverar julbord just nu och det är smått kaotiskt. Folk pyntar ju en del för det här fina julbordet så dom verkar liksom lite nervösa att dom inte ska hinna med allting. Ärkemisstaget som många gör är att äta av allt. Let's face it. Ostmackor och köttbullar kan man äta hemma, så det gör man klokt i att hoppa över.
Fail nummer två är det nog mest karlarna som begår - de lägger liksom på "hög" eller vad man ska säga. Längst underst ligger det kallskuret bredvid lax och strömming. Och sen ett lager potatis, kanske en macka, ett par sillbitar, rödbetsallad. Detta matinferno toppas sedan med en skiva oxfilé och en skopa congacssås. Det blir liksom en julbordstårta. Alla vet hur det är när man försöker känna vad det är för fyllning i tårtan man äter - svårt!!! Är det mosad banan eller vaniljvisp?? Det är absolut inget fel i att äta julbordstårta. Men det är så synd för att kockarna har strävat så hårt med maten och när man liksom blandar allting, så kommer inte rätterna till sin fulla tyngd. (Jag vet att det heter "fulla rätt" egentligen, men det blev så konstigt med "rätternas fulla rätt".)
Det är även en hel del företag som kommer och käkar med sina anställda. Vissa bjuder på maten. Vissa går all in. Jag hade ett sällskap i Lördags, vars nota slutade på 38 695kr. Dom var alla rätt bladiga när dom gick, en av farbröderna avslutade kvällen med att göra en behå av servetter som han satte på huvudet på en av tjejerna i servisen. Vi skrattade så att vi tjöt, himla härlig gubbe :)
På tal om jobb så börjar det dra ihop sig - börjar inte förns fem men ska väl kamma till luggen också. Hörs hej.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: